Ragers

Tandenpoetsen is de basis om uw mond gezond te houden. Maar met alleen een (elektrische) tandenborstel kunt u de ruimte tussen uw tanden en kiezen niet goed schoonmaken. Als de ruimtes tussen tanden en kiezen groot zijn, kan een rager gebruikt worden. Ragers zijn verkrijgbaar in veel verschillende maten. Het is belangrijk de juiste maat en soort rager te kiezen. Een te kleine rager reinigt onvoldoende; een te grote rager kan de tanden en het tandvlees beschadigen. Als er voldoende ruimte is, kan de rager ook kruislings gebruikt worden, waardoor de effectiviteit toeneemt. Er zijn ook ragers die taps toelopen. Met deze ragers kunnen ruimtes van verschillende grootte worden schoongemaakt. De tandarts of mondhygiënist kan je adviseren welke maat spiraalborstel in jouw geval het meest geschikt is.

Hoe te gebruiken?

1. Houd de rager vast tussen duim en wijsvinger
  2. Duw de rager zachtjes tussen de tanden maar forceer de rager niet
  3. De rager moet wel enige weerstand ondervinden, maar niet met de kern de tand of kies raken
  4. Beweeg de rager een aantal keer horizontaal heen en weer (van buiten naar binnen)
  5. Herhaal stap 1 t/m 4 voor alle andere tussenruimtes.
  6. Spoel de rager na gebruik goed uit en droog deze (de rager kan meermaals gebruikt worden)
  7. Vervang de rager wanneer de haren versleten zijn of krom staan

Gebruik minimaal eenmaal per dag de rager als deze goed in de ruimte tussen de tanden en kiezen past. Bij zeer kleine tussenruimten kunt u beter flossdraad gebruiken en bij kleine tussenruimten kunt u eventueel tandenstokers gebruiken.

Als u begint met het gebruik van de rager, kan dit pijnlijk zijn en kan het tandvlees bloeden. Schrik hier niet van, dit komt omdat het tandvlees ontstoken is. Wanneer u doorgaat zal de tandvleesontsteking, en dus de pijn en het bloeden verdwijnen. Let op: Overdreven of verkeerd gebruik van hulpmiddelen bij de mondhygiëne kan schade veroorzaken aan de tanden en het tandvlees.

Overleg met tandarts of mondhygiënist voor het gebruik van ragers

Het is belangrijk individueel te bepalen wat de beste verzorging is voor jouw mond. De middelen die gekozen worden om de mond schoon te houden, moeten afgestemd zijn op de situatie in de mond. Jouw affiniteit met de gekozen middelen is belangrijk. Hoe groter de affiniteit, des te groter de kans op succes. Overleg met de tandarts of mondhygiënist welk middel het meest geschikt is.