Trekken van een kies

Informatie voor na het trekken van een tand of kies

Nu uw kies getrokken is, is het in uw eigen belang dat u de navolgende informatie goed doorleest en de adviezen nauwkeurig opvolgt. Dit om een spoedig herstel te bevorderen. Uiteraard hoeven de beschreven klachten niet altijd voor te komen.

Eten en Drinken

De eerste dagen na de ingreep geen hard voedsel nuttigen. Dit om de wond te ontzien en het genezingsproces niet te verstoren.  De eerste dagen kunt u beter niet roken en geen alcohol drinken. Beide zijn slecht voor de genezing van de wond.

Mondhygiëne

De wond geneest het beste wanneer het bloed goed kan stollen. Daarom mag u de eerste 24 uur de mond niet schoonspoelen. Ook moet u de wond niet met de vingers aanraken. Een schone mond geneest beter dan een vieze. U kunt gewoon uw tanden en kiezen normaal met een zachte tandenborstel poetsen, maar wees voorzichtig in de buurt van de wond. Als het poetsen door een verminderde mondopening niet lukt, kunt u tijdelijk een speciaal spoelmiddel gebruiken neem hiervoor contact op met de praktijk.

Napijn

Een lichte pijn na de behandeling is normaal. U kunt de pijn bestrijden met paracetamol. Gebruik geen acetalycylzuur (aspirine), dit zorgt ervoor dat de wond weer kan gaan bloeden. U kunt het beste met de pijnstillers beginnen voordat de plaatselijke verdoving is uitgewerkt. Mocht paracetamol niet genoeg helpen tegen de pijn kunt u ook ibuprofen naast de paracetamol gebruiken. Houdt u echter aan de maximaal voorgeschreven hoeveelheid.

Zwelling

Een dikke wang, blauwgele verkleuring en een verminderde mondopening na een (chirurgische) extractie zijn normaal. Evenals een temperatuursverhoging tot 39°C en een onvermogen om de mond normaal te openen. De zwelling neemt na drie tot vijf dagen weer af. Afkoelen van de wang kan een sterke zwelling helpen voorkomen en verzacht de pijn.  Het kan voorkomen dat de zwelling niet af-maar juist toeneemt en er een ernstig kloppende pijn optreedt die niet met voorgeschreven medicatie te onderdrukken is. Gaat deze pijn gepaard met koorts boven de 39°C en eventueel met slikklachten, neemt u dan contact op met de praktijk.

Nabloeding

Soms krijgt u na de behandeling een gaasje om op te bijten (dichtbijten); dit gaasje kunt u na een half uur verwijderen. Gedurende de eerste dagen kunnen bloedstolsels het speeksel rood kleuren.  Bij een nabloeding dient u gedurende een half uur stevig op een dubbel gevouwen gaas of een opgerolde zakdoek dicht te bijten. Stopt het bloeden hierna niet, herhaal dan de procedure. Helpt dat weer niet, neem dan contact op met de praktijk.

Hechtingen

Soms wordt de wond gehecht met hechtingen die na ongeveer één week spontaan oplossen.